Rajkowska-monotematyczny tydzień

Trochę z ciekawości, trochę z tego, że lubię sięgać po książkowe nowości i być na bieżąco, wypożyczyłam z biblioteki „Przewodnik Krytyki Politycznej: Rajkowska”. O samej bohaterce książki pokrótce tu. Książkę rozpoczynaną teksty napisane przez samą artystkę: opowiada w nich o swoich projektach, które nieodłącznie splatają się z jej życiem. Opowiada jak pracuje, wyjaśnia  mechanizmy tworzenia i pracy nad projektami, opisuje swoje fascynacje.  Książka zawiera też rozmowy i „Lektury”, czyli teksty poświęcone pracom Joanny Rajkowskiej oraz dokładny opis projektów nad którymi pracowała.

Książka wciągnęła mnie, chciałam poznać artystkę, no i….

…trafiłam na spotkanie zorganizowane w księgarni Bookarest.   Poza Rajkowską na spotkaniu gościli też:  Joanna Zielińska (krytyk sztuki, kurator zrtystyczny CSW w Toruniu) i Piotr Bernatowicz (redaktor naczelny „Arteonu”), prowadzący Tomasz Kowalski (UAM w Poznaniu). Dwie godziny ciekawej dyskusji w kameralnym gronie. Zaczepne pytania Bernatowicza, precyzyjne i trafione Zielińskiej i ciekawe odpowiedzi Rajkowskiej. Artystka z zaangażowaniem opowiadała o swojej działalności, o odbiorze jej sztuki i kolejnych projektach. Fajna pozywana energia, zaangażowanie i wysoka temperatura wypowiedzi. Ciekawe dla mnie są możliwości funkcjonowania sztuki w przestrzeni publicznej we współczesnej Polsce, jej odbiór, realizacja, konsekwencje. Niespodziewanym gościem spotkania był pies Rajkowskiej – uroczy kundelek Butelka dzielnie znoszący kolejne pytania i długie odpowiedzi swojej Pani 😉

Festiwal Rajkowskiej zakończył się artykułem/wywiadem w ostatnim numerze Przekroju (26/2010, niestety nie znalazłam go jeszcze w sieci).

Książkę polecam uwadze, tak jak i twórczość Rajkowskiej.

Skomentuj

